Könyvészeti tanácsadás

Nem ritka, hogy valaki rendelkezik billentyűzettel, ha írni is tud az illető és jó is benne, az még nagyobb előny, de egy könyv attól még nem születik meg, ha a szövegszerkesztőben már sok leütés keletkezett. Egy papírkönyv megjelentetéséhez hosszú utat kell bejárni, amit egy szerző gyakorlat híján bizony bukdácsolva és sok-sok kudarc árán tud csak megtenni. Ahhoz hogy a vágyott könyv megjelenjen nem árt egy az alapvető könyvészeti ismeretekkel rendelkező személy segítsége. Természetesen érdemes profi szakemberek (könyvkiadó) segítségét kérni, de ez azzal jár, hogy a szerzőnek sok esetben meg kell alkudnia, ami a szövegcorpus rovására is mehet. Sokan ezt elégelték meg, ezért inkább a „self publishing” irányába kacsintgatnak. A magánkiadás sok előnnyel jár, hiszen nem kell megalkudni senkivel, viszont jelen pillanatban nem nagyon kecsegtet haszonnal (papírkiadás esetében, inkább ráfizetéssel számoljunk).

A Shelf Publishing választása esetében pénztárca-kímélőbb a digitális megjelentetése a műnek. A tetemes nyomdaköltség így megtakarítható és a raktározás költsége is, de a szövegből szükségessé válik valamely e-könyves formátum kialakítása, amihez már némi programozói ismeret szükséges. Ráadásul, ha nem áll mögöttünk egy kiadói tevékenységgel és webshoppal működő e-könyvkiadó, akkor a terjesztéssel igencsak bajba kerülhetünk. Természetesen érdemes a közösségi marketinget igénybe venni, de sajnos, ha csak a saját facebook oldalunkra tesszük fel a hirdetést, az nem lesz elegendő, ezért a zsebünkbe kell nyúlnunk, hogy pl. a Facebook fizetett hirdetésként jelenítse meg a potenciális érdeklődők számára a hirdetésünket. Azért ne várjunk ettől nagyon nagy áttörést, mert a hirdetési algoritmusok még nem pontosak, van mit fejlődniük. Attól, hogy a hirdetés megrendelésekor, kiválaszthatjuk a célközönség létszámát, még nem biztos, hogy garantált a siker, hiszen gondoljunk bele, hogy mi hányszor kattintunk egy vonzó reklámra, és hányszor vásárolunk is így?

Ráadásul sokan ódzkodnak a digitális tartalmak megjelentetésétől, hiszen igen könnyen „ellophatóak” megoszthatóak. A magyar felhasználói szokásokat ismerve kimondhatjuk, hogy sok esetben egy e-könyv csak egyszer eladható… ezután már önálló életet él. Persze nagyon sarkítottam a helyzetet, az e-könyvek piaca is működik, hiszen egyre többen szánnak egy „észszerű” összeget az olvasmányokra. Sajnos ennek ellenére az elektronikus kiadványok ára sok esetben alig alacsonyabb a nyomtatott könyvek áránál.

A fenti bevezető elég hosszúra sikeredett, de lássuk, hogy miben tudok én (akár egyetlen – előre egyeztetett – videós konzultációval) segíteni?

  • E-könyv esetében a következő fájlformátumokat tudom megszerkeszteni: html, epub, mobi, prc, azw3, lit, txt
  • Az e-könyv nemzetközi ISBN azonosítóval lesz ellátva (tudományos, elektronikus mű esetében a DOI azonosítás is megoldható, abban az esetben, ha a mű szabadon elérhető lesz egy dedikált webes felületen).
  • Szerkesztés közben olvasószerkesztői, hibajavító, korrektor munkát is végzek.
  • Segítek a mű digitális felületen (tudományos mű esetében dedikált repozitóriumban) való elhelyezésében.
  • Papirkönyv esetében könyvészeti, szerkesztői tanácsokat is tudok adni.
  • Tudományos mű (akár e-könyv, akár hagyományos kiadású) esetében fontos, hogy az alapvető tudományossági kritériumoknak megfeleljen a kiadvány, ezért fontos a címnegyed pontos, szakszerű kialakítása fontos a megfelelő hivatkozáskezelés, lábjegyzetek, hátravetett jegyzetek és az irodalmi bibliográfia szakszerű megjelenítése (ehhez alapvető könyvészeti ismerettel és gyakorlattal rendelkezem).